Dobieramy olej do naszego silnika

Z pewnością każdy kierowca doskonale zdaje sobie sprawę z tak ważnej sprawy jak przynajmniej coroczna wymiana oleju silnikowego na nowy. Olej jest bowiem niesamowicie ważny i jego jakość ma znaczący wpływ na pracę silnika oraz osiągi samochodu. Zwykle specjalnie nie zastanawiamy się nad rodzajem oleju pracującym w naszych silnikach i po prostu wlewamy taki jaki był w nim ostatnio.

Jak polepszyć stan naszego pojazdu?

Można jednak w pewnym stopniu poprawić stan naszego pojazdu poprzez wymianę na olej lepszy jakościowo. Warunkiem jest jednak prawidłowe dobranie jego parametrów zgodnie z tym co zaleca producent auta. Nie muszę chyba przypominać, że błąd polegający na dobraniu nieodpowiedniego płynu może mieć dla silnika opłakane konsekwencje.


Parametry oleju silnikowego na jakim powinien pracować nasz pojazd najłatwiej jest znaleźć w instrukcji samochodu. Jeśli jednak jej nie posiadamy to bez problemu powinniśmy taką informację wyszukać w internecie, bardzo często znajdziemy ją na oficjalnej stronie producenta bądź oficjalnego dilera marki.

Profesjonalne wzorcowanie manometrów dla warsztatów


Zatem jak dobrać olej do typu silnika?

Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta. Musi on odpowiadać swoją lepkością oraz specyfikacją jakościową temu co zaleca producent. Lepkość oleju oznacza po prostu jego gęstość. Im olej jest mniej lepki tym będzie też rzadszy i tym szybszy będzie jego przepływ.


Dla określenia tego parametru stosuje się ogólnie przyjętą skalę, która określa ten czynnik w przedziale od 0 do 60. Im wyższa jest podana wartość tym olej jest gęstszy.


Oleje silnikowe oznaczone są zwykle dwoma liczbami wraz z towarzyszącą im literą W (na przykład 10W/40). Pierwsza z tych wartości oznacza możliwości jakie daje dany olej w niskich temperaturach, czyli minimalną temperaturę przy jakiej będziemy w stanie bez problemu uruchomić silnik naszego samochodu. Im niższa ta wartość tym w niższej temperaturze uruchomimy silnik. Podana wyżej wartość 10W oznacza, że będziemy mogli bez kłopotów odpalić silnik w temperaturze -25 stopni Celsjusza. Skala ta zaczyna się od 0W i wtedy możemy odpalać nawet jak na dworze jest minus trzydzieści pięć stopni.

Klasy oleju zmieniają się o 5W i pozwalają na działanie w temperaturach o pięć stopni wyższych.
Kolejna liczba po ukośniku oznacza z kolei gęstość oleju jaką zachowa on wysokich temperaturach. I tak przykładowo podana wyżej wartość 40 to po prostu najczęściej stosowana lepkość oleju w większości silników. W samochodach sportowych, których silniki są bardziej „wysilone” stosuje się oleje o wyższym parametrze aby zapewnić lepszą ochronę takiej jednostki.

Redakcja