Wymiany eksploatacyjne w samochodzie

Nawet najsprawniejszy, niedawno kupiony samochód wymaga regularnych napraw i wymiany niektórych części. Jest to nazywane wymianami eksploatacyjnymi, czyli jak sama nazwa wskazuje, związanymi z zużywaniem się części samochodu. Niektóre zużywają się szybciej, inne wolniej, ale zawsze jest to związane z przebiegiem auta. Co zatem należy wymieniać w samochodzie i jak często to robić? Poniżej odpowiedzi na te pytania.

Wymiana oleju silnikowego i filtrów oleju

Jednym z najważniejszych elementów auta, który należy regularnie wymieniać, jest olej silnikowy oraz filtry oleju. W zależności od zaleceń producenta, które zwykle oscylują w granicach 10 000 km. Powszechnie panującą regułą jest, by wymieniać olej silnikowy co 15 000 km, a absolutnie nie przekraczać 20 000 km. Jeśli planujemy dopiero kupić własne auto, to powinna być zasada, której powinno się pilnować bez względu na wszystko. Pomiędzy wymianami, warto kontrolować poziom oleju, a także jego kolor. Pozwoli to wychwycić alarmujące objawy.

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że układ hamulcowy w samochodzie jest jednym z najważniejszych. Można to odczuć już podczas awaryjnego hamowania, na skrzyżowaniu lub gdy przez drogę przebiegnie zwierzę. Elementy układu hamulcowego powinno się wymieniać co 30 000 – 50 000 km. Ponadto często można spotkać się z regułą, że tarcze powinno się wymieniać rzadziej — co drugą wymianę klocków w samochodzie. Jeżeli obserwuje się niepokojące objawy ze strony układu hamulcowego, np. słabsze hamowanie, przebarwienia lub uszkodzenia na tarczach, może okazać się, że klocki lub tarcze będzie trzeba wymienić wcześniej, niż wskazuje przebieg. Serwis samochodowy Bojszczak z Poznania pomoże określić, co się dzieje. Jeśli zaleci wymianę klocków lub tarcz, warto to zrobić dla własnego bezpieczeństwa.

Rodzaje filtrów: kabinowy, powietrza, paliwa

Regularnie warto wymieniać także wszystkie filtry znajdujące się w samochodzie. Filtr paliwowy eliminację wszystkich zanieczyszczeń, które mogą znaleźć się w paliwie, a to zapobiega dostawaniu się ich do wnętrza silnika. Powinno się go wymieniać co 20 000 – 30 000 km. Filtry kabinowy oczyszcza powietrze wewnątrz auta. Jego wymiana powinna zapewniać komfort użytkownikom, a częstotliwość wymiany powinna być uzależniona od tego, w jakich warunkach użytkuje się auto. Filtr powietrza oczyszcza powietrza dostające się do komory spalania silnika, a jego wymiana powinna następować co 20 000 – 30 000 km.

Jeżeli chcemy jeździć bezpiecznie, warto zadbać o regularną wymianę opon. Należy to zrobić, nim bieżnik osiągnie maksymalne użycie i nim guma się zestarzeje.

Redakcja