Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach i w dłuższe trasy?

Od wielu lat ogromną popularnością wśród dużej liczby kierowców cieszą się samochody napędzane silnikami diesla. Cenione są one za wysoki moment obrotowy, doskonałe osiągi, a także niskie zużycie paliwa. Jak się jednak okazuje, pomimo tak dużej popularności tego rodzaju silnika, mało który kierowca wie, jak jeździć dieslem. Z czego wynika różnica pomiędzy dieslem a benzyną? Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach oraz tych dłuższych?

Jak jeździć dieslem i czym się to odróżnia od jazdy pojazdem z innym silnikiem?

Jeśli chce się zrozumieć to, jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach oraz na tych nieco dłuższych, najpierw trzeba poznać ogólną charakterystykę tego silnika, czyli do jakiego rodzaju pracy został on przystosowany.
Silnik diesla to jednostka wysokoprężna, która do swojej pracy nie potrzebuje świec żarowych. W wyniku ogromnego ciśnienia wewnątrz silnika dochodzi do samozapłonu mieszanki oleju napędowego oraz powietrza. Przekłada się to również na to, w jakich warunkach diesel lubi być wykorzystywany. Jak się bowiem okazuje, diesel to silnik, który bardzo powoli się nagrzewa. Podczas gdy benzyna potrzebuje zaledwie kilku przejechanych kilometrów, aby osiągnąć swoją idealną temperaturę pracy, tak diesel musi pokonać naprawdę spory dystans, aby się nagrzać. Nierozgrzany silnik to nie tylko większe spalanie, lecz także większe obciążenie układu odprowadzania spalin. Dodatkowo silnik tego typu podczas jazdy np. po mieście i częstego ruszania ze świateł, mocno obciąża korbowód, doprowadzając do jego stopniowego niszczenia.

Zobacz też: Diesel czy benzyna – co wybrać?

Czy diesel na krótkie trasy do dobry wybór?

Jak więc widać po powyższym opisie, silnik diesla to idealny napęd na długie trasy. Jego konstrukcja, a także charakterystyka powodują, że gdy tylko się odpowiednio nagrzeje i osiągnie idealne dla siebie warunki pracy, wtedy nie tylko jest bardzo oszczędny, lecz również doskonale radzi sobie z osiąganiem i utrzymywaniem prędkości autostradowych. Wiele osób zastanawia się jednak nad tym, czy oznacza to w takim razie, że takie silniki nie nadają się do jazdy na krótkich odcinkach np. po mieście? Czy wybranie takiego silnika do dojazdów do pracy to dobry pomysł?

Jak się okazuje, przy odpowiednim traktowaniu, diesel na krótkie trasy może być strzałem w dziesiątkę. O czym jednak trzeba pamiętać? Przede wszystkim wiedzieć trzeba, że samochód z dieslem od razu po uruchomieniu powinien ruszyć, ponieważ nagrzewa się on zdecydowanie najlepiej podczas jazdy. Co więcej, warto wiedzieć, że moment obrotowy pozwala na ruszenie takim autem właściwie bez dotykania pedału gazu, a jedynie przy pomocy sprzęgła.
Kolejną bardzo ważną sprawą jest to, aby przyspieszać autem, korzystając z pełnego zakresu obrotów, aby wykorzystywać w możliwie jak najlepszy sposób jego dynamikę. Bardzo nieekonomiczne jest przeciąganie jednego biegu, aby się rozpędzić, więc poleca się używanie całej skrzyni.

Co bardzo ważne w przypadku takiego silnika, należy zminimalizować do minimum zatrzymywanie się pojazdu. Koniecznie trzeba obserwować drogę, hamować silnikiem i płynnie redukować biegi.
Gdy dotrzemy do celu, nie należy od razu wyłączać silnika, ponieważ wiązać się to może z ryzykiem uszkodzenia turbiny. Polecane jest odczekanie około minuty, aż odpowiednio się ona schłodzi.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o dieslu?

Oczywiście sama technika jazdy silnikiem diesla to jeszcze nie wszystko, co trzeba wiedzieć o aucie wyposażonym w taką jednostkę. Co jeszcze trzeba wiedzieć oprócz tego, jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?
Jeśli diesel na krótkie trasy ma być silnikiem ekonomicznym i mało awaryjnym, konieczne jest zadbanie o to, aby tankować do niego jedynie najwyższej jakości paliwo, ponieważ to gorsze spowoduje bardzo szybkie zapychanie się filtra, a także powstanie dodatkowo poważne ryzyko uszkodzenia układu wtryskowego paliwa.

Przeczytaj Jaki akumulator do diesla wybrać?

Redakcja