Kurtyny powietrzne w samochodzie – rodzaje i ich działanie

Warto mieć świadomość, że nie tylko przemysł samochodowy bardzo dynamicznie się rozwija, ale również producenci poszczególnych marek dążą do tego, by maksymalnie zwiększyć ich osiągi oraz moc. Godny uwagi jest również fakt, że koncerny samochodowe z roku na rok coraz bardziej uwzględniają bezpieczeństwo pasażerów. W pojazdach montowane są specjalne kurtyny powietrzne. Wspomniane produkty to dodatkowe poduszki powietrzne, które są wystrzeliwane z krawędzi dachu pojazdu. W ten sposób mogą chronić nie tylko głowę, ale również twarz pasażera w trakcie dachowania czy zderzenia bocznego. Na jakie kurtyny warto się zdecydować?

W jakim celu montowane są poduszki i kurtyny powietrzne w samochodzie?

Nie wszyscy mają oczywiście świadomość, że idea związana z powstaniem systemu elektromechanicznych poduszek powietrznych, które uruchamiałyby się dzięki czujnikowi zderzeń powstała w latach 50. XX wieku. Należy jednak zaznaczyć, że przez bardzo długi czas naukowcy niestety nie byli w stanie opracować właściwego rozwiązania. Ponadto godny uwagi jest fakt, że w 1980 roku wypuszczony został na rynek pierwszy na świecie samochód wyposażony w poduszki powietrza. Oczywiście zdecydowanie największą popularnością cieszyły się poduszki kierowcy, które producenci umieszczali w kierownicy.

Należy pamiętać, że poduszki pasażerów znajdują się w desce rozdzielczej. Ponadto podczas zderzenia nie tylko i wyłącznie ciało kierowcy, ale również pasażerów będzie wykazywało się bardzo dużą energię kinetyczną. Jest ona oczywiście przekazywana na omawianą poduszkę powietrzną. Oznacza to tym samym, że konieczne będzie zarówno szybkie, jak i niezawodne działanie. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że po zaledwie 30 milisekundach nylonowy balon, który jest wypełniony gazem dokona rozerwania materiału osłony kierownicy, a także deski rozdzielczej, dokładnie w miejscu, w którym producent wykonał odpowiednie nacięcia.

Poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne

Warto mieć świadomość, że boczne poduszki powietrzne w zdecydowanej większości przypadków są instalowane przez producentów w bocznych panelach drzwi, albo na zewnętrznej krawędzi fotela. Zadaniem wspomnianego produktu jest ochrona ciała podczas bocznego zderzenia. Godny uwagi jest przy tym fakt, że muszą one zadziałać znacznie szybciej niż poduszki kierowcy lub pasażera. Jest to bowiem spowodowane faktem, że odległość między bokiem nadwozia, a ciałem jest zdecydowanie mniejsza.

Trzeba zdawać sobie sprawę, że maksymalny akceptowalny czas od momentu uderzenia do wypełnienia airbagu nie może być dłuższy niż 10 ms. Koniecznie należy jednak zaznaczyć, że tego rodzaju poduszki nie będą w stanie ochronić w satysfakcjonujący sposób głowy pasażera albo kierowcy, która w zdecydowanej większości przypadków będzie znajdowała się krawędzi poduszki powietrznej. Bardzo istotne znaczenie miało zatem udoskonalenie systemu. Powstały tym samym kurtyny powietrzne, które są pewnego rodzaju uzupełnieniem bocznych poduszek powietrznych. Ponadto wspomniany typ poduszek instalowany jest przez producentów w wewnętrznej strukturze dachu samochodu. W ten sposób podczas ewentualnego bocznego zderzenia będą one opuszczone praktycznie na całej długości kabiny.

Jakie możemy wyróżnić rodzaje kurtyn powietrznych?

Warto mieć świadomość, że omawiane kurtyny powietrza są uruchamiane w tym samym momencie co poduszki boczne. Obecnie stosowane są dwa sposoby działania tego produktu. Pierwszym jest ITS, w którym producent montuje kurtyny tylko jednym końcem z przednim słupkiem. Z kolei drugi koniec umieszczony jest na połączeniu dachu i tylnego słupka. W ten sposób praktycznie nie ma opcji, by stopniowo ulatniał się gaz.

Drugie rozwiązanie polega na tym, że kurtyna będzie rozciągała się wzdłuż dwóch bocznych szyb od przedniego do środkowego słupka. Godny uwagi jest również fakt, że jest ona w tym przypadku schowana wzdłuż krawędzi dachu. Z kolei gaz będzie ulatniał się stopniowo.

Kierowcy doskonale zdają sobie sprawę, że poduszki powietrzne są rewolucyjnym wynalazkiem, który rocznie ratuje życie tysiącom osób. Z kolei kurtyny powietrzne jeszcze bardziej zwiększają bezpieczeństwo.

Redakcja