Kiedy wymienić łącznik stabilizatora?

0
396

Układ zawieszenia to w każdym samochodzie niezmiernie ważny system, który nie tylko wpływa na wygodę kierowcy i pasażerów, ale również jest jednym z podstawowych systemów odpowiadających za bezpieczeństwo.


Jednocześnie zawieszenie znajdując się jakby na „pierwszej linii frontu” podczas pokonywania niespecjalnie równych polskich dróg, ulega stosunkowo dość szybkiemu zużyciu. Wpływ na jego żywotność ma nie tylko jakość poszczególnych części, ale również stan naszych codziennych tras, oraz styl jazdy.

Polskie drogi


W polskich warunkach drogowych, gdzie wszelkiego rodzaju dziury i nierówności na szosie nie są niczym wyjątkowym, może się zdarzyć, że elementy zawieszenia zużyją się znacznie szybciej niż przewidział to ich producent. Dlatego tak ważne jest regularne kontrolowanie aktualnego stanu tego systemu i natychmiastowa naprawa w przypadku wystąpienia usterki.

Zawieszenie – co najczęściej się psuje?


Jednym z bardziej awaryjnych elementów naszych zawieszeń są niewątpliwie łączniki stabilizatora, które odpowiadają głównie za prawidłową trakcję pojazdu w czasie pokonywania zakrętów. Zwykle żywotność tych części przewidziana jest na około 20 – 30 tysięcy przejechanych kilometrów, ale mogą się zdarzyć sytuacje kiedy wymiana łącznika stabilizatora może być konieczna znacznie wcześniej.


Podczas regularnego pokonywania szczególnie dziurawych odcinków drogi, trzeba być bardzo wyczulonym na wszelkie objawy mogące świadczyć o zużyciu nie tylko tej części ale również i innych elementów zawieszenia.


Zaniedbanie naprawy po wystąpieniu usterki nie tylko wpłynie na komfort jazdy, ale również spowoduje szybsze zużywania się innych elementów tego układu.


Objawami świadczącymi o tym, że coś może nie być nie tak są z pewnością słyszalne w kołach stuki i skrzypienie, które jest szczególnie uciążliwe podczas pokonywania nierówności z niewielką prędkością. Zatem jeśli w waszym samochodzie występują podobne odgłosy to czym prędzej powinniście udać się do warsztatu w celu sprawdzenia czy przypadkiem nie będzie konieczna wymiana łącznika stabilizatora.


Sama część nie jest szczególnie droga, nawet jeśli mówimy o zakupie elementu produkowanego przez uznane firmy. Także i wymiana łącznika nie powinna przysparzać szczególnych problemów mechanikowi i właściwie jest to czynność na tyle prosta, że można ją przeprowadzić samodzielnie w garażu.


Oczywiście będzie konieczne posiadanie odpowiednio dużej wiedzy na temat mechaniki i kilka godzin wolnego czasu.
Łączniki stabilizatora to części, które trzeba wymieniać parami, jednocześnie po obu stronach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here