Poznaj sygnały, które dowodzą o uszkodzonym przepływomierzu

Każdy spalinowy silnik potrzebuje bez wyjątku paliwa do prawidłowej pracy. Aby było to możliwe, niezbędna jest obecność powietrza. Dzięki zmiksowaniu obu tych składników możliwa jest właściwa praca silnika. W zachowaniu właściwych proporcji niezbędna jest obecność przepływomierza, którego nadrzędnym celem jest precyzyjne odmierzenie powietrza, która ma trafić do silnika. Jeśli chcesz poznać najczęstsze objawy wynikające z uszkodzenia przepływomierza – poniżej prezentujemy najczęstsze symptomy, które być może ułatwią Ci kiedyś w postawieniu takiej diagnozy nim udasz się do profesjonalisty.

1. Najpopularniejsze usterki przepływomierzy

2. Poznaj najczęstsze symptomy psującego się przepływomierza

3. Regularna wymiana filtrów to podstawa

Najpopularniejsze usterki przepływomierzy

Co do zasady przepływomierze nie są uznawane za części eksploatacyjne – to zatem bezobsługowy element. Przy prawidłowym użytkowaniu pozwala na pokonanie nawet ponad 100 tys. km z zachowaniem właściwej eksploatacji.

Niestety – z uwagi na dość powszechną praktykę kierowców objawiającą się w zaniedbaniu filtrów powietrza nie zawsze tak się dzieje. Przepływomierz nie lubi bowiem napływających z zewnątrz zanieczyszczeń, które dostają się do niego w wyniku zabrudzonego filtra. To tłumaczy, dlaczego warto pilnować terminów wymian filtra co około 20-30 tys. przejechanych kilometrów.

Inny aspekt dotyczy montowania sportowych filtrów powietrza. Nie jest to zalecane z uwagi na to, że głównym ich celem jest zwiększenie objętości powietrza, a to niestety jest tożsame także z napływem większej ilości zanieczyszczeń.

W przypadku zauważenia niepokojących objawów zaleca się sprawdzenie, czy pomiędzy kolektorem a przepływomierzem nie doszło do poluzowania jakiejś części. 

Finalnie – zdarza się niekiedy, że przepływomierz został zamontowany już jako uszkodzony, ale takie sytuacje mają miejsce niezwykle rzadko i z reguły dotyczą tanich zamienników.

Pamiętając, że przepływomierz jest urządzeniem elektronicznym nie można także wykluczyć, że wina może dotyczyć zaśniedziałych styków.

Poznaj najczęstsze symptomy psującego się przepływomierza

Teraz, kiedy już wiesz jak dbać o przepływomierz, aby służył Ci długo i niezawodnie, zaprezentujemy poniżej kilka przykładów świadczących o tym, że ten element działa nieprawidłowo:

Zmniejszenie mocy silnika

Jeżeli czujesz, że Twoje auto ma znacznie niższe osiągi – powinieneś zachować czujność. Niekiedy może tej sytuacji towarzyszyć również żółta ikona na zegarze, która będzie sugerować sprawdzenie silnika. Najlepszym krokiem będzie wtedy podłączenie auta do interfejsu diagnostycznego, co pozwoli rozwikłać wszelkie niewiadome.

Silnik gaśnie?

W niektórych sytuacjach uszkodzony przepływomierz daje o sobie znać w postaci gaśnięcia jednostki napędowej. Z reguły dochodzi do tego przy zbliżaniu się do świateł lub skrzyżowań, co jest szczególnie niebezpiecznie, gdyż po zgaszeniu silnika kierowca traci możliwość wspomagania kierownicy, a także hamulców. 

Samochód zaczął potrzebować więcej paliwa?

Innym symptomem może być także zwiększenie zużycia paliwa w Twoim aucie. Wynika to z faktu, że uszkodzony przepływomierz wymaga większej ilości paliwa. Powinieneś zatem regularnie sprawdzać kontrolę spalania, nawet jeśli z różnych przyczyn nie musisz martwić się kosztami benzyny. 

Regularna wymiana filtrów to podstawa

 

Jeżeli zależy Ci na utrzymaniu Twojego auta w dobrej kondycji powinieneś przestrzegać sugerowanych wymian części eksploatacyjnych. Odpowiednia troska o samochód odwdzięczy się mniejszym ryzykiem awaryjności i konieczności kosztowych wymian i oczekiwania na naprawy. Aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia przepływomierza pamiętaj o cyklicznej wymianie filtrów!

 

 

Redakcja