Czy warto regenerować silnik spalinowy?

Sprawne i dobrze działające maszyny budowlane okazują się niezbędnym elementem w trakcie codziennych prac budowlanych czy remontowych. Sama konserwacja pojazdu i naprawa jego części nie wystarczy, gdy zawodzi jego serce, czyli silnik. Czy warto podejmować się regeneracji silnika spalinowego w maszynach budowlanych? A może lepiej wymienić go na nowy?

Prawidłowa obsługa zwiększa żywotność

Obsługą można określić ogół czynności wykonywanych na maszynie czy danym urządzeniu. Mają one na celu wydłużenie ich żywotności, przy zachowaniu zasad przedstawionych przez producenta danego silnika spalinowego. Podstawą, która prowadzi do zdrowej pracy głównej jednostki napędowej maszyny, jest zadbanie o układy wspomagające. Do tego dochodzi jeszcze sumiennie i bezpieczenie przeprowadzana obsługa przez operatora maszyny.

Jeżeli zależy nam na długowieczności silnika w maszynach budowlanych, warto skupić się zatem na układach wspomagających oraz zachowaniu odpowiednich szkoleń dla operatorów tychże pojazdów. My skupimy się natomiast na pierwszym zagadnieniu. Do objęcia planem zachowawczym mamy między innymi układy: chłodzenia, smarowania, zasilania paliwem czy dolotowy powietrza. Każde z działań konserwacyjnych powinno być dodatkowo przeprowadzane przy wyłączonym i schłodzonym silniku.

Obsługa poszczególnych układów w głównej mierze polega na sprawdzaniu ich stanu oraz uzupełnianiu niezbędnych płynów. Przykładowo w przypadku układu zasilania paliwem kontroli wymaga zbiornik paliwa oraz przewody paliwowe. Jeżeli odpowiedni poziom paliwa lub mieszanki paliwa z olejem nie zostanie zachowany, może dojść do zapowietrzenia silnika, co prowadzi do jego szybszej eksploatacji i niektórych awarii, w tym zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy silnika czy trudności w jego uruchamianiu.

Programy regeneracyjne Deutz

Wraz z eksploatacją silnika spalinowego zmieniają się jego wymagania serwisowe. Wpływa na to stan, wiek czy wartość końcowa maszyny. Od tych czynników zależy również opłacalność naprawy danego podsystemu. Producent silników do maszyn budowlanych, czyli firma Deutz AG oferuje natomiast szereg rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb operatorów maszyn. Mowa tutaj między innymi o programie Deutz Lifecycle Solutions, który przedstawia całą paletę rozwiązań od zestawów naprawczych po całkowitą naprawę czy wymianę silnika.

Przy rozsądnej i bezpiecznej eksploatacji korzystnym środek do celu okaże się wymiana niezbędnych części w silniku spalinowym. W ofercie firmy Deutz znaleźć można gotowe zestawy naprawcze, gdzie wszelkie drobne części są ujęte w pakiecie. W przypadku większego zużycia skuteczniejszym rozwiązaniem może być wymiana bloku silnika z głowicą cylindrów w zestawie lub bez. W niektórych przypadkach niezbędna okaże się jednak całkowita zamiana silnika na nowy. Tutaj ciekawym sposobem będzie wykorzystanie niektórych części po regeneracji fabrycznej do wyprodukowania nowego modelu. Tym samym koszt całkowity silnika w pewnym stopniu spada.

Artykuł sponsorowany

Redakcja