Polerowanie samochodu – porady

Polerowanie samochodu jest zdecydowanie trudniejszym zadaniem niż mogłoby się wydawać. O czym należy koniecznie pamiętać przed rozpoczęciem pracy?

Narzędzia potrzebne do polerowania lakieru

Warto przede wszystkim zaopatrzyć się w odpowiednią maszynę polerską. Kierowcy muszą zdawać sobie sprawę, że ręcznie można wykonać maksymalnie woskowanie. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie maszyna rotacyjna, która powinna dodatkowo być wyposażona w regulację obrotów. Należy mieć świadomość, że wysokiej jakości sprzęt renomowanego producenta będzie odpowiednio trzymał zadane obroty mimo nacisku.

Godny uwagi jest fakt, że stosunkowo tanie polerki będą niestety zwalniały pod naciskiem. Zdadzą egzamin tylko i wyłącznie przy okazjonalnym stosowaniu. Świetnym zamiennikiem wspomnianej wcześniej maszyny rotacyjnej może być maszyna mimośrodowa charakteryzująca się wymuszonym mechanicznie ruchem mimośrodowym. Jej działanie jest co prawda wolniejsze, jednak urządzenie jest znacznie bezpieczniejsze.

Odpowiednie dobranie środków polerskich do auta

Warto mieć świadomość, że im twardszy będzie lakier, tym w ostrzejszą nakładkę polerską, tarczę powinien wyposażyć się kierowca. Do twardszych lakierów trzeba zaliczyć przykładowo powłoki BMW czy Mercedesów wyprodukowanych na samym początku lat 90-tych. Z kolei miękkimi lakierami charakteryzują się marki koreańskie i japońskie.

Godny uwagi jest fakt, że w przypadku samochodów po naprawach lakierniczych zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie przyjęcie, że dany lakier miękki praktycznie na całej powierzchni. Bardzo przydatnym narzędziem może być miernik lakieru, dzięki któremu możliwe będzie ocenienie ile dokładnie lakieru zostało. W przypadku, gdy będzie mniej niż 80 80 mikronów, rekomendowane jest pracowanie z najwyższą możliwą ostrożnością.

Można bez żadnego problemu wyposażyć się także w pady z mikrofibry nie tylko i wyłącznie ostro tnące, ale również wykończeniowe. Kierowca w zdecydowanej większości przypadków będzie potrzebował przynajmniej dwóch rodzajów past. Zadaniem pierwszej będzie korekta lakieru, a drugiej wygładzenie oraz nabłyszczenie.

Przygotowanie samochodu do polerowania

Należy koniecznie bardzo dokładnie zabezpieczyć wszystkie elementy, które mają nie zostać pobrudzone. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie oklejenie klamki taśmą, niż czyszczenie jej po zakończonych pracach.

Nie można zapomnieć o umyciu lakieru. Zalecane jest także zastosowanie później glinki. Jest to bowiem plastyczna masa, którą należy podetrzeć zwilżony lakier. Warto wiedzieć, że zadaniem glinki jest wyciągnięcie z lakieru wbitych cząsteczek brudu.

Polerowanie lakieru

W pierwszej kolejności należy nałożyć minimalną możliwą ilość pasty na pad. Koniecznie trzeba pamiętać, aby środek nie rozchlapywał się na boki. Ponadto nie można doprowadzić do sytuacji, by nadmiar pasty wchodził między poszczególne elementy blacharskie. Bardzo trudno będzie bowiem usunąć ją z tych miejsc. Konieczne jest skupienie się na jednym elemencie. Należy pamiętać, aby nie doprowadzić do przegrzania. Wystarczy stwierdzić dotykiem czy lakier będzie się grzała w danym momencie. Rekomendowane jest zachowanie odpowiedniego umiaru.

Wykonanie jednego elementu może zająć od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. W celu dokładnego upewnienia się, że nie ma żadnych hologramów, można użyć spreju, dzięki któremu możliwe będzie usunięcie ewentualnych powłok. Warto wykorzystać także lampę warsztatową, należy patrzeć pod różnym kątem. Nie jest zalecany również pośpiech. Kolejnym elementem można zawsze zająć się w kolejnym podejściu. Zalecane jest także wykonywanie korekty lakieru na stosunkowo niskich obrotach.

Wykończenie polerowanej powierzchni

Niezbędna będzie do tego celu pasta wygładzająca lakier, a także usuwająca hologramy i nabłyszczająca. W omawianej fazie bardzo istotna będzie polerka mimośrodowa.

Podczas używania maszyny rotacyjnej należy zmienić pad na bardzo miękki. Z kolei najlepszym środkiem chemicznym będzie pasta typu „finish”. Należy także zwiększyć obroty polerki i znacznie ograniczyć nacisk. Doskonałym sposobem na skontrolowanie postępu oraz jakości pracy będzie zmycie pozostałej pasty zmywaczem. Następnie należy bardzo dokładnie przyjrzeć się lakierowi.

Redakcja