W 2012 roku wszedł w życie w UE obowiązek znakowania opon.

Nowa etykieta na opony zawiera najważniejsze informacje o bezpieczeństwie i ekologicznych aspektach opony. Podobnie jak etykieta energetyczna umieszczana na sprzęcie AGD, etykieta na opony ułatwia porównywanie opon w kategoriach przyczepności na mokrej nawierzchni, wpływu na zużycie paliwa i generowanie hałasu. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij łącza poniżej. 

Oszczędność paliwa, czyli miara oporów toczenia opony, wpływających na zużycie paliwa przez pojazd. Określana w skali od A (najwyższa klasa) do G (najniższa klasa).

Mniejszy opór toczenia znacznie zmniejsza zużycie paliwa. Skutki mogą się różnić w zależności od pojazdu i warunków jazdy, lecz różnica pomiędzy całym zestawem opon klasy G i klasy A może zredukować zużycie paliwa nawet o 7,5%. Na przykład: wybierając opony z oporami toczenia klasy A zamiast opon klasy G kierowca może zaoszczędzić ponad 1000 PLN w całym okresie eksploatacji opon*.

Przyczepność na mokrej nawierzchni, czyli miara zdolności opony do hamowania na mokrych drogach. Określa się ją w skali od A (najlepsza) do F (najgorsza).

Nowy unijny system znakowania opon kładzie nacisk na osiągi opony w zakresie hamowania na mokrej nawierzchni. W przypadku hamowania do zatrzymania różnica pomiędzy oponami klasy G a klasy A może wynieść nawet 30%, mierzonej jako krótsza droga hamowania. W przypadku typowego samochodu osobowego jadącego z prędkością 80 km/h oznacza to krótszą drogę hamowania nawet o 18 m.

Hałas, czyli miara zewnętrznego hałasu emitowanego przez oponę (w decybelach). Czarne fale dźwiękowe informują o klasie głośności opony — od 1 (cicha) do 3 (głośna).

 

 

Rzeczywiste oszczędności paliwa oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego zależą w dużej mierze od zachowania kierowców, a przede wszystkim od:

Szczegółowe przepisy dotyczące etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów dostępne tutaj: //eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:342:0046:0058:PL:PDF